Syntest för pilot

Här hittar du allt du behöver veta om Syntest för pilot.

Annons

Synen är viktig för en pilot

Att flyga ett flygplan ställer höga krav på en pilots förmåga att tolka och reagera på sin omgivning. En av de mest viktigaste färdigheterna för en pilot är god synskärpa. Men hur perfekt måste egentligen en pilots syn vara? Här tittar vi närmare på de specifika kraven och processer för syntest som är nödvändigt för att säkra en plats i cockpit.

Syntest för pilot

Behöver man perfekt syn för att bli pilot?

När det kommer till att bli pilot så är synkraven mycket högre än vad de är för exempelvis bilkörkort. Detta för att en pilot flyger i en miljö med ett synfält som varierar beroende på väder och ifall det är natt eller dag. Synen behöver inte vara perfekt men det finns hårda krav som du måste uppfylla. Många tror att du inte får ha synfel som kräver glasögon, men så länge din syn är tillräckligt bra med glasögon så får du arbeta som pilot.

Du behöver uppfylla:

  • Du får inte vara färgblind, just för att kunna tyda olika färger från exempelvis signaler på ett flygfält
  • Du måste ha en synskärpa på 0.7 (med eller utan glasögon)
  • Du måste ha en samsyn på 1.0 eller bättre
  • Du får inte ha ett synfel som överstiger +5 eller -6 dioptrier
  • Du får inte ha astigmatism som överstiger 2 dioptrier

Hur går ett syntest för pilot till?

Likt en vanlig synundersökning så testas din syn genom att du läser bokstäver på en upplyst tavla. Ju mindre bokstäver du klarar av att tyda, ju bättre syn har du. Om så krävs så fortsätter optikern eller ögonläkaren att testa synen med hjälp av olika linser för att se ifall din syn kan korrigeras med hjälp av glasögon eller linser.

Därefter görs även ett färgblindstest, vilket sker i form av ett Ishiria-test. Det testet innebär att du ska utläsa siffror eller bokstäver i färgade bubblor i olika färger. Om du inte klarar av att se vilka tecken som finns i bubblorna så har du någon form av färgblindhet.

< Tillbaka till Synundersökning
Annons